Det nazistiska kryssningsfartyget Wilhelm Gustloff och förförelsen av det tyska folket

Den tyska nationalsocialismen handlade inte bara om död, terror och ondska utan också om Volksgemeinschaft (folkgemenskap). Det tyska folket skulle enas och för att nå detta mål så bildade nazisterna Kraft durch Freude (Styrka genom glädje), en organisation som möjliggjorde det för alla tyskar att få tal del av tysk kultur- och musikevenemang.

Något som lockade tyskarna att börja hänge sig till nationalsocialismen var revanschlusten då de ansågs sig vara förnedrade av de straff de fick efter första världskriget. Det handlade om att de blev av med stora landområden som de ansåg tillhöra Tyskland och framför allt det stora krigsskadeståndet som drabbade landet hårt ekonomiskt. Ovan på allt det här så kom depressionen som gjorde många tyskar arbetslösa. Därför kom de sociala förbättringarna som Hitler och hans regering införde som ”en skänk från ovan”. Vanliga familjer ur arbetarklassen fick råd att göra saker de inte tidigare hade kunnat unna sig.

Ett kryssningsfartyg byggdes och döptes efter den mördade schweiziska nazisten Wilhelm Gustloff. Det hette först ”Adolf Hitler”. Detta enorma kryssningsfartyg tillät vanliga tyska medborgare att för några få reichmark åka på en kryssning antingen till de norska fjordarna, Östersjön eller till Medelhavet. Kryssningsfartyget rymde över 600 hytter, 2 restauranger, 7 barer, två danssalonger och en konserthall. Det byggdes ännu ett och detta fartyg hette Robert Ley och sammanlagt planerades det fler, men endast dessa två blev byggda. Dock fanns det fartyg med liknande syfte och tre av dom var Sierra Cordoba, Oceana & Der Deutsche.

Samma år som fartyget sjösattes så hade Kraft durch Freude 600’000 kultur och sportarrangemang och dessa hade minst 50 miljoner besökare. 1939 så hade dessa siffror fördubblats. 1934 skickades 1’000 arbetare på chartrad tågsemester till Bayern. Sammanlagt anordnade organisationen 7 miljoner semestrar mellan åren 134 till 1939. Men det kanske mest kända projektet för att lyfta det tyska folket var folkvagnen (Volkswagen) som började ta form redan 1932, men som började serietillverkas 1938. Vanliga tyskar skulle ju ha råd att ha bil.

19 juli 1939 la skeppet till utanför Skeppsholmen i Stockholm. Svenska gymnastikförbundet hade anordnat en välkomstkommitté och på båten fanns över 1000 tyska gymnaster i alla åldrar. De var där för att fira 100-årsminnet av Per Henrik Lings död. Han var känd för att ha skapat en serie gymnastikövningar som kallades Svensk gymnastik. Tyskarna var den delegation som hade satsat mest av de länder som deltog. Det skulle vara stort och pompöst och det var en del av den nationalsocialistiska propaganda. Folk i omvärlden skulle se att Tyskland blomstrade under det nazistiska styret och det gäller även vid såna här tillfällen.

I filmen nedan ser vi bilder från detta tillfälle och vi ser de två fallskärmarna som släpptes ner när fartyget kom in i hamn. En bar den svenska blågula fanan och den andra den tyska hakkorsflaggan.

Syftet med detta inlägg är att visa att alla som röstade Hitler behövde inte vara onda utan förfördes av den förbättring av livskvalitet som regimen stod bakom. Viktigt i detta är att det var bara de som var godkända för att ingå i nationen som fick ta del av detta, men ändå var det väldigt många som fick ett lyft i sina liv. Dessa livsförbättringar hade dock ett syfte: att inviga människor i nationalsocialismen.

Lyxen ombord var enastående vilket de bilder som finns nedan visar.