I en debattartikel i den nordiska nyhetsportalen Altinget där den borgerliga debattören och opinionsbildaren Rebecka Weidmo Uvell skriver om debatten om friskolorna framför hon kritik mot friskolemotståndarna.
Weidmo Uvell är väl mest känd för sina usla ”granskningar” och Kermit-gate. Uvell delade bilder på ett läger där hon påstår att det handlar om ett läger i det kommunistiska Sovjetunionen, men en av bilderna kom ifrån en film med Mupparna där Kermit figurerar och en annan av bilderna föreställde ett Nazityskt koncentrationsläger. Hon har också försökt att granska Inte rasist, men det var mest en parodisk ”granskning”.
Iallafall så skriver hon i debattartikeln under stycket ”Radikal förändring” om barn till utbildade och hon skäms inte för den rasbiologiska twist hon får till.
Barn till utbildade väljer till 80 procent att utbilda sig vidare själva, så har det alltid varit om man kollar Statistiska centralbyrån (SCB). Man ärver studiebegåvning genetiskt framför allt. Så om det kommer hit hundratusentals utlandsfödda med låg utbildning, kommer då fler eller färre barn klara sig bra i skolan – det är 10 000 kronors-frågan.
Inte nog med att hon talar rasbiologi, hon gör det med ett förakt. I texten tar hon upp integrationspolitiken där man vill blanda upp elever med olika sociala bakgrunder.
Om vi ska kunna ”blanda elever” måste elever bussas mellan bostadsområden. Vems barn är det som ska tas ifrån sina vänner i området och sättas på en skolbuss till en utsatt förort? Vems barns skolgång ska offras genom att placeras av en kommun i någon av de sämsta skolorna i hopp om att statistiken förbättras?
Det är tydligt i denna debattartikel att hon talar om ras och att hon värdesätter den svenska mer och att hon på ett föraktfullt sätt ser ner på andra.