Bokrecension: Vad är egentligen fascism?

Lena Berggren, en av Sveriges främsta forskare i fascism och antisemitism har tillsammans med serietecknaren Kalle Johansson skrivit en bok som förklarar på ett väldigt lätt sätt vad fascism är. Den är gjord som en seriebok med Lena som ”berättarröst”. Jag kommer samtidigt som jag recenserar boken också gå igenom snabbt vad som är fascism enligt Lena Berggren. För att göra det enkelt för mig lånar jag också vissa formuleringar.

Ett par sidor in så skrivs de viktiga orden ”För det första så måste man konstatera att fascismen är en politisk ideologi”. Benämningen fascism har lättvindigt används för att benämna meningsmotståndare eller sådana personer som vill bestämma över andra människor. Detta har lett till att ordet fascism har blivit urvattnat. Därför är boken viktig för ordet måste vinnas tillbaka för att kunna ges på ett korrekt sätt till de organisationer och partier som förtjänar det. För att förstå vad fascism är så måste man också veta dess beståndsdelar. Eftersom detta är en bokrecension så ska jag bara nämna några delar och använda mig av ett par citat.

Precis som alla andra ideologier (socialism, liberalism, konservatism, etc) så har fascismen en politisk vision som är positivt laddad. Det handlar om en ide om hur samhället ska bli bättre – en målbild, en utopi. Detta gör att många inte känner igen fascismen. En del tror att fascismen är ren ondska och det har vi nog användandet av ordet fascism som skällsord att tacka för. Man vill se Hitler och Mussolini och därför kan det bli svårt att se fascismens olika beståndsdelar.

Den första och viktigaste delen i fascism som tas upp i boken är nationalismen. Man kan dela upp nationalismen i två huvuddelar om man ser till nationalismen i historien. Den ena kallas för statsnationalism och i den identifieras nationen av ett geografiskt område, en lagstiftning, ett språk och en kultur. I denna nationalism finns föreställningen om att folket har rätt till politiskt inflytande. Därför finns det en demokratitanke i denna variant av nationalism.

Den andra som kallas kulturnationalism utgår från filosofen Johann Gottfried Herders föreställning om att det finns folksjälar – att varje folk har en identitet och denna identitet finns inom dom som tillhör folket, att det är något nedärvt. Parantes 1: SD:s nedärvda essens (Principprogram – Sverigedemokraterna och människan). Parentes 2: Om ni minns Björn Söders uttalande om att judar och samer inte kunde vara svenskar så sa ju Söder det under en intervju då han föreläste om SD:s ideologi. Under föreläsningens gång så citerade han Herder och filosofens tankar om en folksjäl är viktig för Sverigedemokraterna. Enligt Herder kan folkgrupper få ligga bredvid varandra, men inte blandas, men ska vara lika värda. Andra generationens tänkare inom samma ideologi menade istället att vissa ”folksjälar” var bättre än andra och att de har rätt att expandera sitt territorium. Detta är den kulturnationalism som fascismen baseras på.

Fascister ser nationen i ett förfall där den ”naturliga” nationella identiteten och kulturen förstörs av demokratin, kapitalismen, socialismen och internationalismen. Detta vill fascisterna förhindra och de vill återgå till det som före förfallet. En nationell återfödelse. Men för den skull är inte fascismen bakåtsträvande utan de vill föra utvecklingen framåt i ”rätt” riktning.

Det fascister vill göra är att skapa en ny samhällsstruktur och den kan delas upp i tre olika teman. Ett upprättande av en folkgemenskap, en stark nationell identitet. De vill stärka kulturella identitetsmarkörer och det görs genom att begränsa bildkonst, litteratur, film, arkitektur så att den återstående konsten återuppväcker en nationell identitet. Det andra temat är att fascisterna är motståndare till klassamhället. De vill att man ska förtjäna sin plats i samhället. De vill inte att man ska kunna ärva titlar. De anser att t.ex adeln lever på gamla meriter. Tredje temat är att ”allt är politik”, totalitarism. Det gäller inte bara att göra rätt utan att tänka rätt och känna rätt.

fascism

Den fjärde delen av fascismen är att de vill skapa en ny människa, ett nytt ideal. Det handlar om att vara ideologiskt kunnig och motiverad. De ska ge allt i kampen om nationens återfödelse. Mannen har troligtvis ett fysiskt arbete. Kvinnan ska framför allt föda och uppfostra den kommande generationen. För att detta skulle ske så fick kvinnorna i Nazityskland medaljer beroende på hur många barn de födde. Ungefär som Kent Ekeroths uttalande om att ge ekonomiska incitament för att få svenska kvinnor att föda mera barn. Ansvaret och lojaliteten ska vara gentemot folket och nationen.

För att nå detta så måste fascismen övervinna vissa hinder. Det handlar om samma hinder som jag nämnde ovan som förstörde nationen i fascisternas ögon, demokratin, kapitalism, socialism. Andra hinder är nationens både inre och yttre fiender. De inre består av främmande kulturer (invandrarna och etniska minoriteter), homosexuella med flera. Man måste ha något att skylla på när man menar att samhället är degenererat och i upplösning och det är först när dessa element har rensats bort som nationen kan återfödas. Det är alltså här rasismen kommer in, men all fascism är inte jätterasistisk.

Det finns varianter av fascism som inte är så jätterasistiska som den tyska nazismen var, men det som är viktigt att säga att all fascism är potentiellt rasistisk eftersom den är aggressivt nationalistisk. En gammal föreställning är ju att den italienska regimen inte var rasistisk över huvud taget och att den antisemitism som får utlopp i Italien beror på tyskt inflytande. Men det har visat sig i efterhand att det stämmer inte riktigt. Det hänger ihop rent ideologiskt, för ultranationalismen har alltid en rasistisk potential. Om man ska renodla, mejsla fram den rena nationen som någon slags naturgiven, kulturell enhet så hamnar man så småningom i att man måste rensa bort det som inte passar in och till slut är man då ändå nere och resonerar i rastermer, att judiskt och romskt är främmande och inte har något i den italienska nationen att göra.

Boken är lättläst och pedagogisk och det krävs inga förkunskaper. Den ger en ganska bra inblick i vad fascism är. Det är ett viktigt ämne då det finns flera fascistiska partier och sajter i Europa. Fascismen gryr även i Sverige. Själva serierutorna är enkelt ritade och illustrerar viktiga saker i berättelsen. Boken är bra och jag rekommenderar den verkligen till den som inte orkar läsa Henrik Arnstads Älskade fascism eller Kevin Passmores Vad är fascism? En kort introduktion. Förlaget Verbal som gett ut denna bok har även gett ut böcker som Finnjävvlar, nyutgåvan av Arthur Rosenbergs Fascismen som massrörelse och Sverigedemokraternas svarta bok som bland annat den SD-granskande bloggen Inte rasist, men har varit med och skrivit.Tecknaren Kalle Johansson vet jag inte mycket om, men han ska enligt egen utsago rikta in sig på dokumenterande serier, alltså liknande den här boken. Lena Berggren arbetar som lektor på Institutionen för idé- och samhällsstudier, Umeå universitet och har forskat i fascism och antisemitism sen före år 2000.

Som slutord väljer jag att citera ett stycke där de berättar lite kort varför människor lockas till fascismen

Jag skulle säga att det handlar mycket om att det är en politisk ideologi som kan ge enkla svar på komplicerade frågor och det är en politisk ideologi som kan ge mening till tillvaron, social samvaro och social identitet, och de är ju väldigt bra att ge enskilda individer en uppgift. och då som nu, så spelar ju ofta de här politiska rörelserna på sitt eget utanförskap. Den rösten, det tilltalet, det är samma sak som som de här partierna hade på 1920-talet.

fascism fascism

Här kan du finan boken

Adlibris