Sverigedemokraterna och 90-talets bokförsäljning: : Djupdykning del 7 Yesterday and tomorrow Roots of the national revolution

I min serie om de böcker som såldes av Sverigedemokraterna under de första åren har det nu kommit till en bok Yesterday and tomorrow som innehåller texter av olika författare både skrivna under 20 och 30-talet och mer senare. Boken är släppt av förlaget Rising press som är det brittiska nazistpartiet National fronts förlag. Denna bok såldes inte av Sverigedemokraterna utan det som skulle bli till SD, Bevara Sverige Svenskt.

Bokens titel handlar om en nationell revolution alltså det som extremhögern sen 1970-talet kallar det fenomen när det gamla rensats ut såsom liberal demokrati, invandrare (rasfrämlingar) och allt annat som anses av högerextremisterna vara degenererat och något nytt har bildats där nationell solidaritet hos det ”rätta” folket, mellan medlemmarna i nationen och inte nödvändigtvis landets alla medborgare står i fokus. Det handlar om nationens återfödelse.

National front bildades 1967 av Arthur Kenneth Chesterton, tidigare medlem i Oswald Mosleys British union of fascists som existerade mellan 1932 och 1940 då de förbjöds. John Tyndall, före detta National fronts ordförande, men då representant för ett annat nazistparti British national party var en av dom som SD-representanter träffade när de var på besök i England 1995. I SD-bulletinen beskriver de BNP som Englands närmast motsvarighet till SD. Tillbaks till National front. Sverigedemokraterna gick så långt i sin beundran av dom att de kopierade deras symbol. Nedan ser vi SD:s logga på 90-talet och National fronts logga.

National fronts chefsideolog Derek Holland som bland annat skrev pamfletten The political soldier var en av de som låg bakom förlaget Rising och även tidningen med samma namn. The political soldier var mer eller mindre en manual för hur nationalister skulle ut och ”missionera” och föra ut deras ideologi. Denna pamflett såldes också av Sverigedemokraterna då översatt av Sverigedemokraten Lars Kärnstam.

Tittar vi på innehållsförteckningen på Yesterday and tomorrow så ser vi en hel del kända personer. I första kapitlet återges den nazistiska sången Die fahne hoch skriven av SA-medlemmen Horst Wessel. Den är här översatt till engelska. Wessel blev mördad 1930 och nazisterna gjorde honom till martyr. Den blev NSDAP:s officiella sång.

Robert Blatchford Var en skribent på flera tidningar. Han var en nationalist och var också inspirerad av de tidiga engelska socialdemokraterna. Dock skrev han i en artikel

”Dr. Cozier is mistaken if he thinks I took my Socialism from Marx, or that it depends upon the Marxian theory of value. I have never read a page of Marx. I got the idea of collective ownership from H. M. Hyndman; the rest of my Socialism I thought out myself. English Socialism is not German: it is English. English Socialism is not Marxian; it is humanitarian. It does not depend upon any theory of ’economic justice’ but upon humanity and common sense.”

1926 röstade han på de konservativa och i ett brev skrev han att han egentligen alltid vart konservativ.

Det tredje kapitlet består av NSDAP:s 25 punkters partiprogram. Programmet skrevs förutom av Adolf Hitler, av Anton Drexler, Dietrich Eckhart och Gottfried Feder. I detta program står det rakt upp och ner att judar kan inta vara medlemmar i nationen och ickemedlemmar kan inte vara medborgare, alla invandring måste stoppas och de som redan invandrat måste lämna landet. Den ekonomiska politiken består av de vill förstatliga vissa företag och att de vill stoppa räntor. När det gäller räntorna så handlade det om att de förknippade höga räntor med judarna. De ”förstatligade” judarnas företag, men sålde dessa senare till rasrena tyskar, ett sorts privatiseringar. För att kunna genomföra detta så ville de genomföra en totalitär stat. Vi ser detta i den sista punkten

För genomförandet av allt detta kräver vi bildandet av en stark centralmakt i riket. Centralparlamentets obegränsade auktoritet över hela riket och dess organisationer i allmänhet.

Gerard Vernon Wallop hade titeln Viscount Lymington står för texten i det femte kapitlet. Han var en författare och landägare. Politiskt så var han en fascist och medlem i det pro-nazistiska English array. I sin bok Famine in England kallade han invandrare för drägg och undermänniskor och var starkt emot att vissa människor invandrade till Australien. Speciellt kineser och andra asiater som han egentligen inte tyckte var lägre stående raser, men att de skulle hindras att komma till Australien.

Jack Lang var starkt antikommunistisk redan i början av hans politiska karriär och gick åt det mer konservativa hållet senare i livet. I detta stycke White Australia som är ifrån hans självbiografi från 1956 förespråkade han rasrenhet och varnade för rasblandning.

Gregor Strasser, bror till Otto Strasser var medlem i NSDAP och medskribent till deras 24-punktsprogram. Han förespråkade en mer vänsterinriktad nationalsocialism vilket gjorde att han hamnade i onåd hos Hitler och de andra i partitoppen. Han blev mördad 1934 under de så kallade Långa knivarnas natt.

K.G. Chesterton förespråkade en sorts distributism och för att nämna några andra partier inom denna riktning så är de mer kända British national party och National front.

Corneliu Codrenau (1899-1938) var ledare och grundare för den ultrakristna fascistiska organisationen Järngardet i Rumänien. Järngardet deltog efter hans död i Förintelsen och de var så brutala så tyskarna gick emellan och såg till att de saktade ner mördandet. Ett av de mer brutala händelserna skedde i Bukarest där de mördade hängdes upp i köttkrokar.

Raven Thomson, medlem i British union of fascists, beskrivs som denna organisations svar på NSDAP’s chefsideolog Alfred Rosenberg.

Nästa kapitlet handlar om NSDAP’s jordbrukspolitik. Just denna fråga var en av nazisternas viktigare frågor förutom nationalismen och antisemitismen. Richard Walther Darré var NSDAP’s jordbruksminister och främste förespråkare av ”blut und boden”-nationalism och det handlar om precis vad det låter som; blodets tillhörighet till jorden.

Gottfried Feder var en av dom som skrev NSDAP’s partiprogram. Han har skrivit flera andra texter varav flera handlar om ekonomisk politik. Denna text ”Breaking the bondage of interest” måste ses i ljuset av hans judehat. Räntan ansågs vara ett judiskt påfund. Under medeltiden så var det förbjudet att kräva ränta på utlånade pengar både inom kristendom, islam och judendom, men judarna kringgick detta.

Richard Jefferies, naturmystiker och författare beskrev sina idéer i ”The story of my heart”

Otto Strasser, medlem i NSDAP som senare grundade organisationen Die schwartze front som stod för en ickemarxistisk socialism. Han flydde efter hans bror blev mördad och hamnade till slut i Kanada. Han återvände efter kriget till Tyskland.

Denna bok är ingen historiebok man kan lära sig något av utan ren och skär propaganda. En sorts ideologisk koppling från de gamla nazisterna till nynazismen. Ett dokument som visade vägen för National fronts idéer. Att Bevara Sverige Svenskt saluförde en sådan här bok är med tanke på hur BSS var på den tiden och vilka andra böcker som såldes är inte direkt förvånande.

Här Bokförsäljning finns flera genomgångar av de böcker som såldes av Sverigedemokraterna