Sverigedemokraternas besynnerliga motioner del 6 Ändringar i skolplanen

I motionen Motion 2014/15:2937 Ändringar i Lpfö 98 så vill de Sverigedemokratiska riksdagsledamöterna Richard Jomshof, Stefan Jakobsson, Robert Stenqvist och Carina Herrstedt ändra i läroplanen för förskolan. Ändringar som är väldigt besynnerliga utomstående, men för en sverigedemokrat är dom självklara. Det handlar om att neka barns rätt att lära sig sitt modersmål, att få förskolebarn att inte tycka illa om sverigedemokrater.

Första förslaget till ändring:

Förskolan ska uppmuntra och stärka barnens medkänsla och inlevelse i andra människors situation. Verksamheten ska präglas av omsorg om individens välbefinnande och utveckling. Inget barn ska i förskolan utsättas för diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning hos någon anhörig eller funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling. Verksamheten ska syfta till att barnens förmåga till empati och omtanke om andra utvecklas, liksom öppenhet och respekt för skillnader i människors uppfattningar och levnadssätt. Barns behov av att på olika sätt få reflektera över och dela sina tankar om livsfrågor med andra ska stödjas

SD’s förslag:

Förskolan ska uppmuntra och stärka barnens medkänsla och inlevelse i andra människors situation. Verksamheten ska präglas av omsorg om individens välbefinnande och utveckling. Inget barn ska i förskolan utsättas för diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, politisk övertygelse eller sexuell läggning hos någon anhörig eller för annan kränkande behandling. Verksamheten ska syfta till att barnens förmåga till empati och omtanke om andra utvecklas, liksom öppenhet och respekt för skillnader i människors uppfattningar och levnadssätt. Barns behov av att på olika sätt få reflektera över och dela sina tankar om livsfrågor med andra ska stödjas

Vi ser att någonting lagts till? Frasen ”politisk övertygelse” har lagts till och man kan ju fråga sig varför de vill att barn ska slippa mobbas för sin politiska övertygelse. Ska barn överhuvudtaget ha en politisk övertygelse i förskolan. Det är skrivet så det kan feltolkas, men detta handlar med stor sannolikhet om den politiska övertygelsen ”sverigedemokrat”. De har en enorm övertro på sig själva när de lägger sig själva mellan funktionsnedsättning och sexuell läggning.

Andra förslaget till ändring:

Den växande rörligheten över nationsgränserna skapar en kulturell mångfald i förskolan, som ger barnen möjligheter att grundlägga respekt och aktning för varje människa oavsett bakgrund

SD’s förslag:

En allt mer globaliserad värld ställer höga krav på en medvetenhet om och en förståelse för det egna kulturarvet. En sådan medvetenhet och förståelse ger en trygg identitet för våra barn som är viktig för att grundlägga respekt och aktning för varje människa oavsett bakgrund

Om jag förstår Sverigedemokraternas sätt att tänka så vill de avprogrammera barn och stöpa dom till en mer SD-vänlig identitet. De brukar kalla det ”assimilering” vilket enligt forskning inte fungerar utan ger motsatt effekt och istället skapar utanförskap. Huruvida en starkare svensk identitet bland ”etniskt svenska” barn ska öka förståelsen för andra människor som står en bit bort ifrån just den identiteten tillsammans med SD’s påstående att det kan ta flera generationer för invandrare att bli svenskar låter enbart som ett sätt att skapa ett ”vi och dom”-samhälle.

Tredje förslaget till ändring:

Alla som verkar i förskolan ska hävda de grundläggande värden som anges i skollagen och denna läroplan och klart ta avstånd från det som strider mot dessa värden. Vuxnas sätt att bemöta flickor och pojkar liksom de krav och förväntningar som ställs på dem bidrar till att forma flickors och pojkars uppfattning om vad som är kvinnligt och manligt. Förskolan ska motverka traditionella könsmönster och könsroller. Flickor och pojkar ska i förskolan ha samma möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller

SD’s förslag:

Alla som verkar i förskolan ska hävda de grundläggande värden som anges i skollagen och denna läroplan och klart ta avstånd från det som strider mot dessa värden. Flickor och pojkar ska i förskolan ha samma rättigheter och möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen utan otillbörlig påverkan från vuxenvärlden

I första anblicken ser dessa två varianter likadana ut, men det är en liten skillnad och det är Sverigedemokraternas ovilja att nämna ordet ”könsroller”. SD vill istället att det ska stå att de båda könen ska ha samma rättigheter och möjligheter att pröva förmågor och intressen utan påverkan. Vad är om nått ett genom stereotypa könsroller tvinga barn att leka med dockor alternativt leka med plastbilar och transformersfigurer?

Fjärde förslaget till ändring:

Det svenska samhällets internationalisering ställer höga krav på människors förmåga att leva med och förstå de värden som ligger i en kulturell mångfald. Förskolan är en social och kulturell mötesplats som kan stärka denna förmåga och förbereda barnen för ett liv i ett alltmer internationaliserat samhälle. Medvetenhet om det egna kulturarvet och delaktighet i andras kultur ska bidra till att barnen utvecklar sin förmåga att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar. Förskolan kan bidra till att barn som tillhör de nationella minoriteterna och barn med utländsk bakgrund får stöd i att utveckla en flerkulturell tillhörighet

SD’s förslag:

En allt mer globaliserad värld ställer höga krav på en medvetenhet om och en förståelse för det egna kulturarvet. En sådan medvetenhet och förståelse ger en trygg identitet som är viktig för att kunna förstå andra människors villkor och värderingar. Förskolan kan bidra till att barn som tillhör de nationella minoriteterna får stöd i att utveckla en tvåkulturelltillhörighet

I den här ändringen så vill de ta ifrån vissa människor deras kulturella bakgrund medan de vill frångå assimileringen för nationella minoriteter. De vill alltså låta judar, samer, tornedalingar, sverigefinnar och romer ha två identiteter vilket enligt Björn Söder och deras principprogram skulle leda till att de inte skulle tillhöra den svenska nationen.

Femte förslaget till ändring:

Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling och uppmuntra och ta till vara barnets nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen. Barn med utländsk bakgrund som utvecklar sitt modersmål får bättre möjligheter att lära sig svenska och även utveckla kunskaper inom andra områden. Av skollagen framgår att förskolan ska medverka till att barn med annat modersmål än svenska får möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål

SD’s förslag:

Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling i svenska och uppmuntra och ta till vara barnets nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen

Åter igen vill jag hänvisa till forskningen om assimilering

Sjätte förslaget till ändring:

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar […] förståelse för att alla människor har lika värde oberoende av social bakgrund och oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning, och …

SD’s förslag:

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar […] förståelse för att alla människor har lika värde oberoende av social bakgrund och oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, politisk övertygelse, sexuell läggning eller funktionsnedsättning, och …

Politisk övertygelse? Ska barn indoktrineras politiskt redan i förskolan? Förmodar att Sverigedemokraterna att med denna ändring vill att barn ska få en positiv bild av vad SD är för parti. Visst alla människor är lika värda, men den här ändringen känns fel då den kommer från Sverigedemokraterna som allt annat ser människor som likvärdiga.

Sjunde förslaget till ändring:

Förskolan ska sträva efter att varje barn […] som har ett annat modersmål än svenska utvecklar sin kulturella identitet och sin förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt modersmål

SD’s förslag:

”Förskolan ska sträva efter att varje barn […] som har ett annat modersmål än svenska utvecklar en svensk identitet och sin förmåga att kommunicera på svenska.”

Återigen måste jag hänvisa till forskningen om assimilering. Varför SD har så svårt för att barn ska få läsa sig sitt modersmål finns nog i mottot ”Bevara Sverige Svenskt” eller som Åkesson säger ”Låt Sverige förbli Sverige”. Att barn får lära sig ett annat språk utesluter inte att de lär sig svenska språket precis som det står i originaltexten ”sin förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt modersmål”

Som sagt var, många besynnerligheter blev det. För SD är assimilering så pass viktigt att de vill även assimilera svenskar och gäller alltså också barn. Sverigedemokraterna har i alla tider haft svårt för att definiera den svenskhet de förespråkar, men man får en fingervisning hur de vill indoktrinera skolbarn i Sverige genom deras motioner och uttalanden. De vill styra studenters yrkesval och de motionerat om att upphäva den fria folkbildningen genom att likrikta den. Sverige är ett sekulärt land och enligt skolverket så ska får det inte innehålla religiösa inslag i själva undervisningen

Utbildningen och undervisningen i förskolor och skolor ska vara icke-konfessionell dvs. det får inte förekomma religiösa inslag. Undantag gäller för fristående förskolor och skolor med konfessionell inriktning. I dessa får det förekomma konfessionella inslag i utbildningen men inte i undervisningen

…men det hindrar inte Sverigedemokraterna att lägga motioner om att tvinga på skolbarnen kristendom och att införa obligatorisk kristen morgonbön i skolan. Julia Kronlid, SD riksdagsledamot och evolutionsförnekare vill införa ett ämne där de som inte tror på evolutionen ska komma till tals (vi andra kallar det för religionskunskap). Varför hon förnekar den förklarar hon med att hon levde inte under dinosauriernas era och därför tror hon inte att de har existerat. Detta tankesätt vill hon alltså lära ut till våra barn. En sverigedemokrat vill dessutom dela upp skolklasserna efter etnicitet eller som han säger mellan ”högpresterande svenska elever contra invandrarelever med marginella kunskaper”.

Som avslut vill jag bra säga det att för barnens skull släpp inte in sverigedemokraterna i skolpolitiken!

 

Läs gärna de andra inläggen om Sverigedemokraternas besynnerliga motioner

 

2 thoughts on “Sverigedemokraternas besynnerliga motioner del 6 Ändringar i skolplanen

  1. Mårten says:

    Ang. ”Sexuell läggning hos någon anhörig”, så står det ju även i SDs förslag. Har du missat?

    1. polimasaren says:

      Är man trött ska man inte skriva så mycket. Tack för att du såg detta. Har ändrat texten lite

Comments are closed.