Bokrecension: Sverige under andra världskriget – Myter och legender

Jag finner Sveriges roll eller ickeroll före och under andra världskriget väldigt intressant och därför försöker jag läsa lite om ämnet. Det har skrivits en hel del böcker om Sveriges inställning till Tyskland, den svenska antisemitismen under denna period och olika händelser kopplat till det som skedde ute i omvärlden. Den senaste utkomna är ”Sverige under andra världskriget – Myter och legender” och den har flera författare varav det bara är Niclas Sennerteg jag tidigare läst alster av tidigare. Han är en författare jag förövrigt rekommenderar. Jag kommer rada upp de olika kapitlen i boken för att ni ska få en inblick om vilka ämnen som tas upp och vilka övriga författare som har bidragit till boken.

• Var Sveriges beredskap god av Anders Ehrnborn
  • Ville den svenska militären strida på Finlands sida under vinterkriget 1939-1940 av Lars Ericson Wolke
  • Avgjorde den svenska järnmalmen Norges öde? av Anders Frankson
  • Fanns det hemliga koncentrationsläger i Sverige av Tobias Berglund och Niclas Sennerteg
  • Var Sverige i krig med Sovjetunionen av Gustaf von Hofsten
  • Var Stockholm spionernas huvudstad, ett Nordens Casablanca av Wilhelm Agrell
  • Sa Sverige nej till Tyskland och tog därmed stora krigsrisken av Kent Zetterberg
  • Hur många svenskar stred för Waffen-SS av Lars Gyllenhaal
  • Bombades Sverige under kriget av Lars Ericson Wolke
  • Rustade Sverige i hemlighet en norsk arme?

De kapitel som var intressanta var det första om Sveriges beredskap vilken visade sig inte vara så jättegod i början av kriget på grund av rejäla nedskärningar de senaste 10-15 åren innan kriget, men i takt med att kriget fortskred så blev den bättre. Kapitlet om de svenska koncentrationslägren eller ska vi säga interneringslägren har jag läst om förut och det i en bok av samma författare och en kort uppfräschning av det kändes bra. Det som var det mest intressanta och gav mest var nog det om järnmalmen. Jag visste en del, men det kom fram en hel del nya kunskaper. Förövrigt ska jag inte säga att något kapitel var ointressant utan jag vill nog inte bara rekommendera hela boken utan var och ett av de olika kapitlen då mycket av det som står i dom är mer eller mindre okänt idag.

Längst bak i boken finns en författarpresentation och det visade sig att flera av de jag inte kände igen sen tidigare har meriter för det ämne de valt att skriva om. Det handlar om författare, professorer i militärhistoria, redaktörer och ledamöter på Svenskt militärhistoriskt bibliotek och forskare. Kanske kommer jag göra ett kortare inlägg om järnmalmen då det känns som att mycket av det som stod i kapitlet behöver komma fram i offentligheten inte bara de som väljer att köpa eller låna boken från biblioteket utan även till alla andra.