Bokrecension: Insidan: SD-kvinnorna & partiet av Sara Recabarren

Fick en bok i brevlådan idag. Visserligen hade jag den redan som ebok, men det är kul att ha den i den fysiska bokhyllan också och jag hade tänkt att köpa den, men ”bokdonatorn” hann före. Boken är Insidan : SD-kvinnorna och partiet av Sara Recabarren och utgiven av Norstedt. Författaren är för mig tidigare okänd, men är en prisbelönt grävande journalist, mest känd för att ha vunnit tv-priset Kristallen tillsammans med fotografen för ett reportage om exploaterade EU-migranter.

Boken är resultatet av intervjuer av fyra kvinnor under en period av 6 månader. Kvinnorna är eller har varit medlemmar i Sverigedemokraterna. Det handlar om partiets vice ordförande Julia Kronlid, den före detta EU-parlamentarikern Kristina Winberg, Maddelen Larsson och en kvinna som författaren väljer att kalla Lena. I boken beskrivs deras resa in i partiet och för flera av dom också vägen ut. Författaren har gjort minst 15 timslånga intervjuer med varje kvinna så det är ett gediget arbete bakom boken.

Boken har egentligen inte tillfört mig något sensationellt nytt, vilket var lite tråkigt för att för varje ny bok som skrivs om Sverigedemokraterna så förväntar jag mig något nytt smaskigt ”skvaller”, men den har ändå varit intressant då man fått läsa allt från kvinnornas perspektiv. Jag har väl kanske hållit på för länge och granskat och läst om det här partiet. Det som upprörde mig mest när jag läste boken var hur kvinnor behandlas av partiet när partiet hade bestämts sig för att deras karriärer var slut. Det är verkligen inte lätt att vara kvinna i ett mansdominerat parti som också har en väldigt konstig syn på kvinnan och för sin politik efter den synen. Jag har bloggat om den här.

Jag hoppas att flera kvinnor i partiet läser denna bok för att få se hur mycket deras engagemang i partiet är värt om de faller i onåd. Fast det borde ju inte vara nått nytt. Visst finns det en tystnadskultur i partiet och utåt så får man inte tala om vissa saker, men det viskas nog en hel del och många vet nog mer än vad man tror. Boken är läsvärd även for oss utanför partiet så gå på ditt lokala bibliotek och låna hem den nån dag när det regnar och disken och tvätten redan är klar.